Himpunan Kebangkitan Ulama dan Rakyat di Stadium Suka Menanti Alor Setar 19.10.2013

Himpunan Kebangkitan Ulama dan Rakyat di Stadium Suka Menanti Alor Setar 19.10.2013

Ahad, 6 Februari 2011

KISAH KELAHIRAN NABI MUHAMMAD SAW




Pada pertengahan abad ke-6 Masehi, Aminah binti Wahab dengan Abdullah bin Abdul Muthalib melangsungkan pernikahan. Keduanya keturunan Kabilah Quraisy (suku bangsa yang terpandang di Makkah).Tidak berapa lama Aminah hamil. Ketika usia kandungan Aminah mencapai 6 bulan, Abdullah pergi berdagang. Dalam perjalanan tiba-tiba Abdullah sakit. Kemudian Abdullah wafat, ketika dalam perjalanan menuju Makkah.

Pada hari Senin, 12 Rabiul Awal bertepatan dengan tanggal 20 April 570 Masehi. Aminah melahirkan seorang bayi laki-laki. Saat bayi itu lahir, kota Makkah diserang oleh segerombolan pasukan gajah yang dipimpin oleh Raja Abrahah. Abrahah adalah tokoh pemuka agama Nasrani. Dia mendirikan gereja yang sangat megah di Yaman. Akan tetapi dia kecewa, karena masyarakat Arab lebih suka berziarah ke Ka’bah dari pada mengunjungi gereja di Yaman.Kemudian Abrahah sangat marah dan memimpin pasukan bergajah untuk menghancurkan Ka’bah. Akan tetapi Allah melindungi Ka’bah. Subhannalllah kemudia ada burung-burung Ababil untuk melontarkan bara api kea rah pasukan gajah tersebut. Abrahah dan pasukannya hancur. Peristiwa ini terdapat dalam Al-Qur’an Surat Al-Fiil.

Ayah Aminah adalh Abdul Muthalib. Ia sangat gembira dan membawa cucunya dekat Ka’bah sesuai dengan petunjuk dari Allah. Kemudian cucunya itu diberi nama Muhammad atau Ahmad.Kerana air susunya hanya keluar beberapa hari saja, maka Aminah terpaksa membawa bayinya kepada orang yang dapat menyusui bayi orang lain, dengan diberi imbalan. Menyusukan bayi kepada orang lain adalah kebiasaan orang Arab sejak dulu hingga kini. Muhammad SAW disusui oleh Halimah As-Sa’diyah.Halimah sangat terkejut. Ternyata kehadiran Muhhammad membawa berkat bagi keluarganya. Sebelumnya ternak kambingnya kurus-kurus dan sulit berkembang biak. Namun dengan kedatangan Muhammad, kambingnya menjadi gemuk dan berkembang biak secara pesat, hingga mencapai ratusan ekor.

Setelah mengasuh selama 4 tahun, kemudian Halimah mengembalikannya kepada Aminah. Pada usia 6 tahun, Aminah mengajak Muhammad berziarah ke makam bapaknya, ‘Abdullah’, yang letaknya tidak jauh dari Yasrib (Madinah). Akan tetapi, ketika dalam perjalanan pulang, Aminah jatuh sakit. Aminah dibimbing oleh Barakah, pembantu setia Aminah.Hari ke hari penyakit Aminah makin parah. Dalam kondisi mendekap Muhammad, Aminah meninggal. Senja bergetar, semesta berduka. Muhmmad yang masih berusia 6 tahun telah menjadi yatim piatu.

Kemudian Muhammad diasuh oleh kakeknya,’Abdul Muthalib’. Beliau berusia 80 tahun. Saat itu Abdul Muthalib telah memeluk agama Tauhid yang diajarkan oleh Nabi Ibrahim As. Baru 2 tahun diasuk kakeknya, kemudian kakaknya juga meninggal. Sebelum meninggal beliau berpesan kepada anaknya agar Muhammad diasuh oleh pamannya yang bernama Abu Thalib. Abu Thalib termasuk orang yang kurang mampu.

Oleh kerana itu Muhammad tidak ingin terlalu membebani pamannya. Muhammad bekerja menggembala kambing milik orang Makkah. Imbalan dari menggembalakan kambing, Muhammad berikan kepada Abu Thalib. Abu Thalib sangat terharu, karena sejak kecil Muhammad sudah mampu berdikari.


Lahirnya Muhammad: Padamnya api majusi, runtuhnya istana Farsi...

Byk pkara pelik blaku smasa kelahiran Muhammad. Hassan bin Thabit, pnyair Muhammad menceritakanslh satu drpd tanda itu, katanya, semasa Muhammad lahir, dia berada di Madinah dan umurnya pada masa itu tujuh tahun.

Pada hari itu aku berada dalam majlis org2 Yahudi Madinah. Seorang ulama Yahudi memanjat ke atas bumbung rumahnya sambil menjerit, "Bintang Ahmad muncul di langit." Bintang ini hanya muncul apabila Muhammad dilahirkan. Hassan menyaksikan sendiri peristiwa itu.

Siti Aminah ibu Muhammad bin Abdullah pernah memberitahu, semasa dia mengandungkan Muhammad, dia tidak merasa penat ataupun sakit. Menurut sejarah lagi, Muhammad dilahirkan dalam keadaan sujud dan sudah berkhatan.

Nama Muhammad diberikan oleh Abdul Muttalib...

Pada suatu masa, Abdul Muttalib pernah mengembara ke negeri Syam dengan tiga org sahabatnya. Mereka bertemu dengan ulama Yahudi di Syam. Rahib ini bercerita kepada mereka, bahawa akan lahir seorang nabi di Makkah bernama Muhammad. Selepas itu, apabila pulang, keempat2 mereka berazam menamakan anak mereka Muhammad. Dari sinilah Abdul Muttalib menamakan cucu lelaki daripada anak kesayangannya itu dengan nama Muhammad. Sebelum itu, org2 Arab tidak ada yang bernama Muhammad.

Antara perkara pelik yang berlaku semasa kelahiran Muhammad juga adalah bergegarnya Iwan Kisra iaitu istana Raja Farsi, kerajaan yang paling besar pada masa itu. Gegaran itu menyebabkan 14 anjung istana runtuh dan api yang sudah disembah oleh Majusi sejak beribu-ribu tahun dahulu yang tidak pernah padam sebelum ini akhirnya terpadam. Gegaran itu juga menyebabkan tasik yang bernama Tasik Sawwah yg berdekatan dengan istana Raja Farsi itu tertimbus.

Apabila kisra iaitu Raja Farsi melihat kejadian2 pelik ini, dia menjadi sangat takut, lalu memanggil ahli2 nujum dan pendeta2nya yang dapat berhubung dengan jin. Jin2 sebelum kelahiran Muhammad boleh naik ke langit dan mendengar berita di langit tentang apa yang akan berlaku di dunia. Merekalah memberitahu berita2 ini kepada pendeta2 dan ahli2 nujum. Dari sinilah pendeta dan ahli nujum membuat ramalan mereka.

Allah berfirman dalam surah Al-Jinn ayat 9 yang bermaksud ,

"`Padahal sesungguhnya kami dahulu biasa menduduki tempat-tempat (perhentian) di langit untuk mendengar (percakapan penduduknya); maka sekarang sesiapa yang cuba mendengar, akan mendapati api yang menyala yang menunggu merejamnya."

Ada antara pendeta ini yang menyebutkan pada kisra, peristiwa ini berlaku kerana kelahiran seorang nabi.Kisra bertanya maksud 14 anjung istana yang runtuh. Mereka berkata, "Kerajaan Farsi akan diperintah oleh 14 org kisra lagi dan selepas itu kerajaan Farsi akan jatuh." Kisra berkata, "14 org kisra lagi, memaparkan tempoh yang panjang, masih lama lagi, tidak perlulah dirisaukan."

Selepas kematian kisra ini, anak2nya berebut kuasa. Dalam masa 4 tahun sahaja, 10 org kisra memerintah Farsi. Semua ini petanda kejatuhan kerajaan yang paling besar pada masa itu iaitu kerajaan Farsi. Inilah antara berita gembira yang berlaku sempena kelahiran Muhammad...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan