Himpunan Kebangkitan Ulama dan Rakyat di Stadium Suka Menanti Alor Setar 19.10.2013

Himpunan Kebangkitan Ulama dan Rakyat di Stadium Suka Menanti Alor Setar 19.10.2013

Ahad, 6 Februari 2011

Dalil-dalil Kelebihan Maulud Nabi

"Barang siapa yg memperbesarkan hari kelahiranku nescaya aku akan jadi penolongnya pd hr kiamat brangsiapa membelanjakn 1 dirham utk maulidku maka seolah2 dia memblanjakan emas 1 buah gunung utk agama allah ".hadith ini hadith maudhu'. tidak ada satu hadith pun samada sahih  atau hasan yg menceritakan fadhilat tentang maulid.

Meriwayat Imam Bukhari dalam Sohihnya, begitu juga Imam Ismail dan Abdul Razak :

Bahawa diringankan azab Abi Lahab pada hari Isnin kerana memerdekakan Thuaibah iaitu hamba yang menceritakan khabar gembira tentang kelahiran Nabi s.a.w.”

 Kata Saidina Abu Bakar r.a. yang bermaksud:

Barang siapa membelanja ia satu dirham pada perbuatan Maulud Nabi s.a.w. nescaya adalah ia menjadi taulan dalam syurga.”

Kata Saidina Umar r.a. yang bermaksud:

Barang siapa membesar ia akan maulud Nabi s.a.w. maka sesungguhnya telah menghidup ia akan Islam.” Kata Saidina Othman r.a. yang bermaksud:

Barang siapa yang membelanja akan ia satu dirham atas membaca kisah Maulud Nabi s.a.w. maka seolah-olah hadir ia perang Badar dan Hunain.”
Kata Saidina Ali r.a. yang bermaksud:

Barang siapa membesar ia akan Maulud Nabi s.a.w. nescaya tidak keluar ia daripada dunia melainkan dengan iman.”
Kata Imam Syafie r.a. yang bermaksud :

Barang siapa menghimpun ia akan saudaranya yang muslimin kerana memperbuatkan Maulud Nabi s.a.w. dan menyediakan bagi mereka itu makanan dan minuman dan memperbuat ia akan kebajikan nescaya membangkit oleh Allah Taala akan dia pada hari kiamat berserta siddiqin dan syuhadat dan adalah ia dalam syurga Jannatunnaim.”
Maulid tidak pernah disambut oleh para khulafa ar-rasyidun, para tabi'in, para atba' tabiin sekalipun.

Namun ia muncul pada ketika pemerintahan bani fatimiyyah pada kurun ke-4 hijrah. As Suyuti dalam Husnul Maqshud fi Amal Al Maulid menegaskan:”Orang yang pertama kali mengadakan peringatan hari Maulid Nabi adalah penduduk Irbal, Raja Agung Abu Sa’id Kau Kaburi bin Zainuddin Ali bin Bakitkin, seorang raja negeri Amjad."

Tentang keistimewaan hari lahir Nabi saw, terdapat hadith sahih dari Abi Qatadah, beliau menceritakan bahawa seorang A’rabi (Badawi) bertanya kepada Rasulullah saw: “Bagaimana penjelasanmu tentang berpuasa di hari Isnin?" Maka Rasulullah saw menjawab, "Ia adalah hari aku dilahirkan dan hari diturunkan kepadaku Al-Qur’an.” [Syarh Sahih Muslim An-Nawawi 8/52].

ia tidak lebih dari itu. ttp masalahnya hari ini, khilaf di kalangan fuqaha bila lahirnya nabi S.A.W. (tarikh yg tepat). Ada yg mengatakan 9 rabi'ul awwal dan ada yg mengatakan 12 rabi'ulawwal. Jadi, bagaimana hendak memperbesarkan tarikh kelahiran nabi sedangkan tarikhnya masih dipertikaikan.

Jadi, hadith ini tertolak dan dikelaskan sbg la asla lahu (tiada asas/baseless) dlm amalan dlm islam.

Namun demikian, tak salah kita sambut maulid hanya utk memperingati nabi cuma kita tidak boleh mengkhususkan sesuatu amalan utk pada hari itu. contohnya, puasa sunat sempena maulid, sembahyang sunat, marhaban, berzanji dsb.

kalau boleh, ingat nabi pada bila2 waktu dan di mana sahaja. dan kita beriltizam utk mengamalkan sunnah yg sahih dan inilah tanda kecintaan kita pada nabi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan