Himpunan Kebangkitan Ulama dan Rakyat di Stadium Suka Menanti Alor Setar 19.10.2013

Himpunan Kebangkitan Ulama dan Rakyat di Stadium Suka Menanti Alor Setar 19.10.2013

Ahad, 12 Jun 2011

Allahyarham Sheikhuna Tn Guru Hj Hussin / Baba Hussin Dala - Fathani


AL FATIHAH 
ALMARHUM BABA HUSSIN DALA FATHANI THAILAND 
Almarhum Syeikhuna Tn Guru Hj Hussin Dala (r.a) merupakan tokoh ulama Fathani yang sukar dicari ganti .
Beliau disegani oleh kawan dan lawan . Tn Guru Hj Hussin Pondok Dala merupakan ulama Fathani yang kuat berpegang dengan Tasawuf . Beliau digelar Bapa Tasawuf Fathani .
Akhlak beliau yang lembut buat semua murid sayangkan beliau . Beliau mentarbiah rohani murid hingga ramai yang belajar dengan beliau menjadi hebat .
Saya sempat belajar dengan beliau selama dua tahun sahja sebelum kembali ke Rahmatullah .

Almarhum mendidik murid dengan cara yang hikmah . Beliau membaca kitab Minhaj Imam Ghazali dan Tafsir Quran setiap malam sesudah solat Isyaq hingga akhir hayat beliau .
Beliau memiliki 3 orang isteri dan 27 orang anak . Seorang dari 3 isteri beliau telah meninggal dunia . Semasa
Tn Guru meninggal dunia beliau meninggalkan 2 orang isteri sahaja .

Sukar dicari ganti seorang Alim Rabbani seperti beliau . Setiap kali mengajar beliau pasti menaggis .
Penghayatan ilmu dan hati sentiasa bersama Allah . Beliau senang menanggis dalam solat , dalam doa , dalam mengajar dan hingga hendak suap makanan sekalipun beliau mampu menaggis . Allahuakbar sungguh lembut hati beliau .

Beliau menekankan soal berkat dalam pendidikan , beliau tarbiah murid dengan prinsip berkat yang mana sangat berkesan tanpa melakukan undang-undang yang ketat kepada murid .

Allahyarham merupakan menantu kepada Allahyarham Tn Guru Hj Abdul Rahman (wali mashur fathani yang memiliki banyak karamah-Insyallah saya akan cerita nanti) . Allahyarham merupakan mudir pondok Dala yang ke dua , sekarang digantikan dengan Tn Guru Hj Abdul Karim bin Hasbullah  (Guru saya ) yang kini sebagai setiausaha Persatuan Pondok Fathani Darussalam .

Allahyarham Tn Guru Hj Hussin semasa hampir meninggal beliau minta Tn Guru Hj Abdul Karim baca kitab Minhaj Imam Ghazali kepada beliau . Beliau memiliki dua isteri , semasa beliau sakit tenat beliau arahkan murid beliau angkat beliau dan tempatkan beliau di surau sahaja kerana hendak melakukan adil pada dua keluarga . Keluarga beliua , murid sangat kasih pada beliau kerana beliau sangat hebat dalam mengamalkan sunnah dan taat pada Allah .

Beliau tidak pernah tinggal solat jamaah , beliau mengajar samapai akhir hayat .
Guru beliau yang mashur seperti Pak Da Eil Makkah , Syeikh Qadir Mandili , Syed Alawi , Syeikh Yassi Fadani , sama seguru dengan Tn Guru Hj Salleh Sik Kedah .

Semasa beliau meninggal orang datang ziarah pusara dan solat jenazah beliau diatas pusara selama satu minggu .Murid beliau terlalu ramai , boleh dikata seluruh ulama muda yang buka pondok sekitar fathani adalah murid beliau . Pengaruh beliau luas di seluruh asia termasuk Malaysia dan Singapura . Murid -murid membaca Al Quran diatas pusara beliau selama 40 hari . Moga Allah menambah kebajikan pada guru mulia Ulama Rabbani ini Ameen

Tiada ulasan:

Catat Ulasan